7 slechte gewoonten die u uit uw slaap houden

24 Mei, 2016 12:36

Uit onderzoek is gebleken dat veel Nederlanders slaapproblemen hebben. Slechte gewoonten als het gebruik van mobiele telefoons in bed en overmatig alcoholgebruik voor het slapen gaan, liggen hieraan ten grondslag. De Matrassenman neemt zeven veel voorkomende gewoonten onder de loep die de kwaliteit van uw slaap verslechteren.

1. Uw telefoon gebruiken in bed

Grote kans dat u zich schuldig maakt aan deze gewoonte: nog even op uw telefoon kijken voordat u gaat slapen. Een heel slechte gewoonte, want het felle, blauwe licht onderdrukt de aanmaak van het slaaphormoon melatonine. Dit zorgt ervoor dat u minder goed in slaap kunt komen.

2. ’s Avonds laat sporten

Sporten is natuurlijk ontzettend gezond, maar doe het niet vlak voor het slapen. Sport niet tijdens de laatste paar uur voor het slapen gaan: door het sporten bent u namelijk te energiek om goed in slaap te vallen.

3. Te weinig bewegen

Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar ook te weinig lichaamsbeweging is niet bevorderlijk voor een goede nachtrust. Hoe beter uw conditie, hoe gemakkelijker u in slaap valt. Voldoende beweging zorgt bovendien voor een diepere slaap.

4. Tv kijken voor het slapen gaan

Naast het feit dat uw tv hetzelfde melatonine-onderdrukkende licht uitstraalt als uw telefoon, stimuleert het uw hersenen. Dit klinkt misschien positief, maar is het niet. Teveel hersenactiviteit zorgt ervoor dat u slecht in slaap valt.

5. Alcoholconsumptie

Hoewel alcohol ervoor u sneller in slaap laat vallen, houdt het de diepe slaap tegen. Ons lichaam heeft deze diepe slaap nodig om te herstellen; alcohol gaat dus eigenlijk het natuurlijke herstel tegen. Wanneer de alcohol uitgewerkt is, wordt u ook nog eens sneller wakker.

6. ’s Avonds koffie drinken

Een oer-Hollandse traditie: ’s avonds ‘een bakkie doen’. Hoe lekker het ook is; ’s avonds koffie drinken is geen goede gewoonte. Overdag profiteren onze hersenen van het stimulerende effect van koffie, maar ’s avonds kan de cafeïne ons urenlang wakker houden.

7. Slapen op een oud matras

Slapen op een (te) oud matras is funest voor uw nachtrust. Een oud matras biedt namelijk onvoldoende ondersteuning, waardoor u in een kuil ligt.  Om toch aan een goede nachtrust te komen, is het aan te raden om uw oude matras te vervangen door een nieuw matras.

De Matrassenman kan u bij de eerste zes punten niet helpen, maar heeft wel een oplossing voor nummer zeven:  een ruim assortiment matrassen die u uw belangrijke nachtrust teruggeven. Met ruim 40 jaar ervaring kunnen wij u uitstekend adviseren bij het uitzoeken van het juiste matras. Bel met onze experts via het telefoonnummer 0229 – 239 266, stuur ons een e-mail of vul het contactformulier in.

< Deze apps zorgen ervoor dat je in slaap valt Het juiste kussen kiezen >