Blog

Vanaf nu is slecht slapen verleden tijd

Moe wakker worden is voor veel mensen dagelijkse kost. Toch is het niet normaal (en gezond) om na het opstaan vermoeider te zijn dan de avond ervoor. Tijd voor actie! Ontdek de oorzaak en vind een passende oplossing zodat jij weer uitgerust wakker wordt. De Telegraaf deed samen met experts onderzoek naar slapen en heeft een aantal slaapfeitjes op een rijtje gezet. Deze dingen wist jij vast nog niet over slapeloosheid. Wij zeggen: slaap lekker!

Hoeveel slaap heb je nodig?

Het is algemeen bekend dat de meeste mensen gemiddeld 7 tot 8 uur slaap per nacht nodig hebben. Dit geldt echter niet voor iedereen: het ideale aantal slaapuren verschilt per persoon. Sommige mensen hebben misschien aan 6 uur slaap genoeg, terwijl de ander 9 uur slaap nodig heeft om de volgende dag fris en fruitig te zijn. Er zijn richtlijnen waar je je aan kunt houden als het om de hoeveelheid slaap per nacht gaat. Maar wat zijn deze richtlijnen dan eigenlijk  en wat gebeurt er als je niet aan deze slaapuren toe komt?

Slapen: de feiten en fabels op een rij

Over een goede nachtrust bestaan nogal wat onduidelijkheden: er zijn verschillende feitjes en fabels over slapen. Val je bijvoorbeeld sneller in slaap als je schaapjes telt, kun je slaap inhalen en slaap je dieper wanneer je alcohol hebt gedronken? Wij zetten de meest bekende feiten en fabels over slapen voor je op een rijtje.

Tips om energiek wakker te worden

Vind jij vroeg opstaan ook zo verschrikkelijk en heb jij nooit begrepen hoe ochtendmensen zo vrolijk zijn als ze net zijn opgestaan? Heb jij altijd moeite met je bed uitkomen en wordt je nooit echt uitgerust wakker? Wij geven je graag een paar tips om energiek wakker te worden.

Hoe komt het dat we soms letterlijk in slaap ‘vallen’?

Je ligt heerlijk in je bed een beetje weg te dromen, tot je ruw uit je slaap gehaald wordt door het gevoel ergens vanaf te vallen. Herkenbaar? Het fenomeen wordt een hyponagoge schok genoemd. Hoewel niet alle wetenschappers het met elkaar eens zijn over dit onderwerp, kan het toch enigszins verklaard worden.

Zo kies je het juiste kindermatras

Een goede nachtrust is cruciaal voor de algehele ontwikkeling van een kind. Een kleintje slaapt veel langer dan een volwassene, dus een goed kindermatras is bijzonder belangrijk. Maar wanneer is een kindermatras kwalitatief goed, en hoe maak je de juiste keuze?

Wat gebeurt er met je lichaam als je te weinig slaapt?

Een nachtje slecht slapen heeft een slechte invloed op ons lichaam. Vermoeidheid, koude rillingen en een slechte concentratie zijn veelvoorkomende gevolgen van een te korte nacht. Maar wist je dat chronisch slaapgebrek op de lange termijn ook negatieve gevolgen heeft op onze gezondheid? Wij vertellen je welke effecten dit op ons lichaam heeft, en hoe jij je nachtrust kunt verbeteren. 

Zijn Nederlanders echte slaapkoppen?

Wij Nederlanders slapen het langst van iedereen. Dit stellen onderzoekers van de Universiteit van Michigan aan de hand van gegevens die zij via een app verzamelden. Japanners blijken minder uitgerust: zij slapen het kortst van allemaal.

5 tips om je slaapkamer koel te houden

Een zwoele nacht klinkt misschien als iets aantrekkelijks, maar badend in het zweet wakker worden vinden de meeste mensen toch echt niet lekker. De Nederlandse zomer kan vrij benauwd zijn, en dan is het fijn als je de slaapkamer koel kunt houden. Wij vertellen je hoe je het ’s nachts een stuk beter uithoudt.

Hoe vaak moet je je bed verschonen?

Deze vraag klinkt misschien voor de hand liggend, maar toch is het voor een groot deel van de bevolking onduidelijk: hoe vaak moet het bed nu eigenlijk verschoond worden? De één doet het ’t liefst om de dag, terwijl de ander rustig 3 weken onder hetzelfde beddengoed slaapt. Onderzoekers van de universiteit van New York verdiepten zich in dit onderwerp en kwamen tot een frisse conclusie.

Getoond 11–20 van 341234